Kinesiology Tape

Valgukontsentraadid

Enamusel spordialadest kutsub kehaline treening esile vajaduse täiendava valgu saamiseks, et taastada koormuse mõjul kasutatud aminohapete varud ja luua eeldused taas lihaste arendamiseks.Valku peaks võtma kogu päeva jooksul, eriti aga enne magamaminekut ja varahommikul, et vältida kataboolse faasi teket.
Kiiresti imenduv proteiin imendub alles 90 min pärast, seega oleks otstarbekas võtta valku enne treeningut, et efekt avalduks peale treeningut.Hiljem võib valgu võtmisega jätkata.
Järgnevalt erinevate valgusortide lühitutvustus.

LAKTALBUMIN e. MOLKEPROTEIN e. VADAKUVALK (Whey Protein)

Laktalbumin on piimavalgu osa, viimasel ajal on ta saanud juhtivaks valgusordiks saanud.USA toodab juba ka mikrofiltreeritud ioonvahetatud valku (ion-exchanged). Selline valk ei denatureeru ja tema rasva ja piimasuhkrusisaldus on väga madal. Kuid tal on ka 2-3 korda kõrgem hind, toime on siiani veel küsitav.

Laktalbumiini eelised :
- bioloogiline väärtus on 104, mikrofiltreeritud valgul veelgi kõrgem
- mitte-denatureeritud molkeproteiin sisaldab ca 10% immuunglobuliine, mis tõstavad immuunsust. Ka tõstab glutatiooni sünteesi.
- molkeproteiin sisaldab 23-25% hargnenud ahelaga aminohappeid (BCAA), mis on eriti head just lihaste arendamiseks.Neil on valgusortidest kõige kõrgem BCAA sisaldus.
- molkeproteiin on väga kiiresti seediv, aminohapete veresisaldus tõuseb juba 90 min pärast.Eriti kehtib see mikrofiltreeritud valgu kohta.

Miinus
- madal glutamiini sisaldus
Vadakuvalk WPC on kõige tavalisem vadakuvalgukontsentraat, sageli odavast toorainest ning võib olla halvem isegi tavalisest sojavalgust.

Seevastu ionnvahetuskromatograafiaga toodetud ja mikrofiltreeritud valk on puhastatud rasvast, laktoosist ja denatureeritud valkudest.
- tänu kiirele seedimisele valgubilansi kiire taastumine, kasulik hommikul vara ja kohe pärast treeningut
- stimuleerib glutatiooni sünteesi
- toit seedib paremini tänu glükomakroproteiidide sisaldusele

Preparaadid
Hi -Whey (Eiselt Research)
Whey (Mr.Big)
Super Formula 100 (Multipower)
Professional WHEY (Multipower)

KASEIIN

Kaseiin on piimavalgu tähtsaim osa, ta on hinnalt soodne, leidub näiteks kohupiimas. Bioloogiline väärtus on 71-74.

Kaseiini positiivsed küljed sportlasele
- seedetraktis muutub kaseiin geelitaoliseks aineks, mis aeglustab mao tühjenemist.Sellega pikeneb maoseina kontaktaeg ja ühtlasi aminohapete resorptsioon.
Teiselt poolt kutsub see esile väiksema veresuhkrutõusu, kui koos kaseiiniga ka süsivesikuid võtta.Nii jäävad ära näljahood ja väheneb ka rasvade osa.

Seega, kui molkeproteiin kutsub esile kiire aminohapete veresisalduse tõusu, siis kaseiini korral esineb see alles 8t pärast (laktalbumiinil 3-4t).

Kaseiin on soovitav seepärast võtta enne magamaminekut ja enne treeningut
- kaseiini glutamiinisisaldus on 20%, see on kõrgeim kõigist valgusortidest
- vähendab valkude lagundamist ja stimuleerib valgusünteesi 31 - 34%.
- kaseiinil on kõrge protsent nn. glükoplastilisi aminohappeid,osa valgust muutub organismis glükoosiks.Seepärast kasutatakse teda sageli nn. ööproteiinina antikataboolsel eesmärgil.

Miinused
- kõrge piimasuhkru- ja naatriumisisaldus
- suhteliselt madal BCAA sisaldus
- sageli madal kvaliteet

Soovitav oleks kasutada koos laktalbumiiniga, koos annaksid väga hea toime.Enne treeningut tuleks anda kaseiini ja peale treeningut laktalbumiini.

Preparaadid
Protec (Eiselt Research)

SOJAPROTEIIN

Sojaproteiinil on vanast ajast halb kuulsus, tänased proteiinid on kõvasti paremad. Kõige väärtuslikumad on sojaproteiin - isolaadid ("Supro")

Eelised :
- glutamiini osa on 19%, seega pea võrdne kaseiiniga ja parem laktalbumiinist
- vastupidiselt teistele proteiinidele võib tõsta kilpnäärme hormoonide veretaset, mis on oluline atleetvõimlejale dieedil olles.
- Üks soja isoflavoone - Daidzein - võib tõsta testosterooni ja STH taset
- On väga odav, odavam isegi kaseiinist

Miinused
- Kontsentraadina sisaldab taimseid östrogeenne, mis on naistele ohtlikud (eriti väga odavad sordid)
- sisaldab vähe essentiaalset aminohapete metioniini
Tuleks kombineerida mõne loomse valguga (kaseiin, molke või liha), siis on toime hea.

MUNAPROTEIIN

On atleetvõimlejate hulgas tuntud kui nn. võistlusproteiin, sest hoiab ära vee kogunemise naha alla ja tagab parema lihasstruktuuri.
Bioloogiline väärtus on 100, on kaua olnud kui nn.proteiinide kuldstandard. Ka munavalge valk oma 88% on kõrgväärtuslik ja sisaldab vähe rasva.

Preparaadid
Formula 90 (Multipower)

MEAL REPLACEMENT POWDER

Tulid USA-s turule 90 -ndate alguses, tagavad nii tugeva lihasrengu kui rasvade lõhustumise. Segu valgu- ja süsivesikupulbrist, lisatud vitamiine, mineraale ja mikroelemente. Rasvasisaldus on hästi madal. Portsion sisaldab umbes 40% valku, ja natuke vähem süsivesikuid. Mõned tootjad lisavad veel kreatiini, HMB, CLA jm.
Mõte on selles, et tagada 5-6 söögikorda päevas. Pakike pulbriga lahustatakse vees või piimas, lahustuvus on hea.

WEIGHT GAINER

Kujutavad enesest proteiini ja süsivesikukontsentraate, mis tagavad sportlastel kehakaalu tõusu.Lahustatakse veega või piimaga. Gainerid peaksid sisaldama minimaalselt 20% ja maksimaalselt 30% valku. Valk peaks pärinema nii "aeglastest" kui "kiiretest" valkudest, et saavutada nii anaboolne kui antikataboolne efekt.
Alarühma moodustavad Zell - Volumen - Optimierer, mis on sageli kombinatsioon kreatiiniga, glutamiiniga jm.

Süsivesikud koostises ei tohi olla kiiresti resorbeeruvad nagu glükoos või maltoos.Seevastu laktoos ja fruktoos resorbeeruvad aeglasemalt, neid on väikses hulgas koostises. Põhiosa moodustavad komplekssed süsivesikud, keskse osa võtab maltodekstriin.Komplekssed süsivesikud imenduvad aeglaselt. Segu glükoosi, sahharoosi või maltoosi kõrge koostisega on soovitav juua peale treeningut, kui on vaja kiiresti glükogeenivarud taastada.

Rasva võib koostises vähe olla.Soovitavalt keskmise ahelaga triglütseriidid (MCT), letsitiin või mitmekordselt küllastamata rasvhapped. Proteiini koostis ei tohi väga madal olla, vähemalt 15%.Kõrgväärtuslikud proteiinid on laktalbumiin, täismuna ja munavalgeproteiin. Hea on kombinatsioon mitmest valgust.
Sageli on lisatud ka vitamiinid, mineraalid ja mikroelemendid, soovitavalt päevases vajalikus koguses.

Esikohal on nn. Hardgainerid, soovitav neile kellel jõu juurdekasv ja kaalutõus raskelt läheb. Neil on tavaliselt kiire ainevahetus, rasvaprotsent on neil samas madal.Hardgainerid annavad nüüd olulise kalorite juurdekasvu. Pulbrid lahustuvad hästi vees ja ei ole kaua maos, asendades ka söögikorda. Kõik teised peaksid aga ettevaatlikult neid kasutama, sest tavaliselt kaasneb ka rasva tõus, parem üldse vältida.

Preparaadid
Max Gainer (Eiselt Research)
Herc (Koebel)
Multi - Kilo (Koebel)

TOOTED

Esileht UUDISED Firmast Tooted Kinesioteibid Soodusmüük Kasulik info Viited KONTAKT