Kinesiology Tape

Spordijook ja energiajook on erinevad asjad

Inimene võib küll nädalaid söömata olla, kuid joomata vaid väheseid päevi. Tõsiasi, et kogu organismis moodustab vesi ligi kaks kolmandikku, näitab vedeliku suurt tähtsust. See tähtsus on veelgi suurem regulaarsel spordiga tegelemisel, sest tugeva treeninguga võib organism kaotada kaks kuni kolm kilogrammi, mis alates kaalukaotusest 2% kehakaalust hakkab oluliselt pärssima kehalist töövõimet. Suurem kaalukaotus võib aga esile kutsuda juba tervisehäireid. Seepärast peabki spordiga tegeleja oma vedelikukaotuse kiiresti likvideerima, vedelikutarbimine peab tagama
-     kaotatud vedelikuhulga taaastamise,
-     täiendavate energeetiliste ainete saamise,
-     vajalikud elektrolüüd ja mikroelemendid.


Spordijook
Spordijoogi kasutamine tagab organismi vedelikukaotuse vajaliku taastamise. Tähtsaim koostisosa spordijoogis on süsivesikud, kuid veelgi olulisem on spordijoogi imendumiskiirus. Mida kangem jook, seda suurem efekt - spordijoogi puhul ei kehti. Kangem kui 8% spordijook lihtsalt ei imendu hästi, lisaks jääb jook makku ja koormuse ajal on loksumistunne kõhus ebameeldiv. Lisaks kutsub selline enamasti hüpertooniline lahus esile maos veel täiendava vedelikukoguse lisandumise vereringest. Optimaalne on juua 4 - 8% spordijooki, ehk ühe liitrises joogipudelis tuleks lahustada 40 -80g joogipulbrit.
Spordijook imendub kõige paremini, kui joogi ainete kontsentratsioon maos ei ületa vastavat kontsentratsiooni veres, ehk spordijook on isotooniline. Imendumist soodustab ka isotoonilises spordijoogi koostisse kuuluv 400 - 500mg naatriumi ühe liitri kohta. Veelgi paremini imendub hüpotooniline lahus, kasutamisel võibki spordijooki lahjendada veidi enam kui pakendil ette nähtud.
Spordijooki tuleks juua nii enne koormust, selle ajal kui peale kehalist pingutust. Koormuse ajal soovitatakse juua 150-300ml iga 15 - 20min järel, vahetult peale koormust 300 -500ml. Spordijooki tuleb kindlasti kasutada üle 45min kestvate kehaliste koormuste puhul, et taastada organismi vedelikubilanss, energiavarud ja mineraalaainete sisaldus.

Energiajook
Kehaline koormus ei ole energiajoogi kasutamise näidustuseks, kuna energiajookide koostis ei taga kahte tähtsat ülesannet - organismi energiavarude ja mineraalide - taastumist koormuse mõjul. Koffeiinisisaldus võib aga omakorda häirida neerude talitlust. Kui esimene energiajook Red Bull 1987a. Austrias turule tuli, oskasid tootjad vaevalt ennustada, et energiajooki peatselt 300 miljonit tükki aastas ostma hakatakse. Energiajookide koostisse kuuluvad eeskätt närvisüsteemi talitlust mõjustavad ained - tauriin ja glükuronolaktoon (nt. Red Bull), koffeiin, inositool, taimne koffeiin ehk guaraana (nt. Energizer). Kuigi erinevate energiajookide koosseisu lisatakse tänapäeval teisigi aineid - karnitiin, vitamiinid, maltodekstriin, jääb peamiseks toimeaineks ikkagi mõni närvisüsteemi toimivatest ainetest. Küllap ongi sel teel saavutatav kiire ergutav efekt suure müügiedu põhjuseks, spordijoogi toime avaldub hoopis aeglasemalt ja ei avaldu subjektiivselt nii tugevasti.
Kuid peatselt võib ühel uuel energiajoogil ka sportlik näidustus tekkida, sest ÜRO toitlustuseksperdid soovitasid mullu spordis kasutamiseks kookose vedelikku, et sellest vastavat spordijooki tootma hakata. Ligi 1 miljardi dollarilise aastakäibega spordijookide turul on veel vaba ruumi.

TOOTED

Esileht UUDISED Firmast Tooted Kinesioteibid Soodusmüük Kasulik info Viited KONTAKT